Hem Blogg

Minikärnkraftverk kan lösa Sveriges eskalerande elenergikris

0
Small Modular Reactor. NuScalePower.com
Small Modular Reactor. NuScalePower.com

Moderaterna i Uddevalla vill att kommunen ska utreda möjligheten att bygga minikärnkraftverk alternativt bioeldade kraftverk för att trygga elförsörjningen och det är bråttom. Det skriver bland annat Sveriges Radio.

Debattörer i Bohusläningen menar att min hemkommun Uddevalla kommun tvingats tacka nej till nya etableringar vilka motsvarar 1500 industrijobb eftersom det råder elbrist.

Björn Tidland som är kommunalpolitiker för SD och kommunfullmäktigeledamot skriver i en debattartikel i Göteborgsposten att man bör långsiktigt satsa på koldioxidfri energi.

Minikärnkraftverk

Tidland menar att finns stora möjligheter med den fjärde generationens kärnkraft och att Sverige redan ligger i framkant. Det är till exempel en god ide att förse fjärrvärmenätet med varmvatten från minikärnkraftverk

”De är billigare, säkrare och man använder utbränt kärnbränsle, som det finns gott om i våra bergrum. Detta är smart återvinning och det är cirkulär ekonomi, fast på en helt annan nivå än vad de andra partierna lyckas prestera.” – Björn Tidland

Alarik Haglund skriver i en artikel i Energinyheter att det finns rad fördelar med minikärnkraftverk jämfört med traditionella reaktorer. De är små. De har en modulär design som kan byggas på kort tid och till en låg kostnad. Haglund uppger även att de är säkrare och mer flexibla eftersom de små modulära reaktorerna tillverkas i en fabrik och därifrån enkelt kan transporteras med båt, tåg eller lastbil.

”Dessa minireaktorer, som går under samlingsnamnet små modulära reaktorer, är designade som fristående moduler och har vanligtvis en kapacitet på cirka 300 megawatt elektricitet eller mindre per modul.” – Alarik Haglund

Detr är intressant att notera att även mjukvarumiljardären Bill Gates satsar på minikärnkraftverk och nu är det klart var den första reaktorn ska byggas. Det skriver Ny Teknik i en artikel från i juni 2021.

Kina, Kanada, Storbritannien och USA ligger redan långt framme I Estland och Finland genomförs konkreta satsningar på små reaktorer, skriver Energi.se

Dagens Nyheter skrev i februari 2021 att en enda minkärnkraftverk kan försöjra en vanlig medelstor svensk stad. Ett projekt lett av fysikerprofessorn Janne Wallenius ansökte i februari om 125 miljoner kronor för att bygga en första prototyp.

Text: Mikael Höglind, Bild: Minikärnkraftverk, Small Modular Reactor, källa: NuScalePower.com

Svältkatastrofen i Afrikas horn kan reduceras med israelisk avsaltningsteknik

0
Våg. Foto: Silas Baisch. Licens: Unsplash.com
Våg. Foto: Silas Baisch (Silasbaisch.com). Licens: Unsplash.com

Torkan har slagit ut stora delar av jordbruket och en svältkatastrof är på väg i länder som Somalia, Kenya och Etiopien, skriver Jan Blomgren i SvD den 15 juli. Redan i första meningen göms svaret på frågan hur situationen för miljontals människor och deras matsituation kan lösas. Svaret är sötvatten.

Text: Mikael Höglind | Foto på våg: Silasbaisch.com

Det finns inte sötvatten trots att hela Afrikas horn omgärdas av en lång kuststräcka och hav så långt ögat kan nå.

Det är här som israelerna och deras avsaltningsteknik kommer in i bilden. Israel blev ledande på avsaltningsteknik som en följd av den politiska situationen som i värsta fall kan skära av Israel från Jordan, landets viktigaste sötvattenskälla. Israel hade inget val än att ta fram effektiv avsaltningsteknik för ett helt folk. De var tvungna att göra medelhavets saltvatten sött.

Hur långt bort måste lösningen vara än att några i-länder går samman och köper upp och placerar ut avsaltningsanläggningar runt hela Afrikas horn? Varför skulle det vara orealistiskt? Det pumpas redan in miljontals dollar varje år till kontinenten. Det finns mobila anläggningar som använder vågenergi för att pumpa upp vatten, avsalta det och dessutom ge elektricitet.

”New technology harnessing wave energy could be the ”holy grail” for providing electricity and drinking water to Australia’s major cities, Industry Minister Ian MacFarlane said Thursday.” – Wave Power Tipped As Holy Grail For Australia | Se video

Illustration: Wave Power | Bermuda CETO Wave Farm
Illustration: Wave Power | Bermuda CETO Wave Farm

Text: Mikael Höglind

Relaterat

Min artikel: Vågkraft – en förnyelsebar energikälla bättre än vindkraft

SvD: Hjälpen räcker inte för Afrikas svältande

SvD: Somalias katastrof den värsta

DN: Så kan du hjälpa de svältande i östra Afrika

DN: FN åter i Somalia

DN: ”Mycket lidande på Afrikas horn hade kunnat undvikas”

Samhället måste accelerera miljöomställningen – Ge elbilar fördelar!

0
Elbilen Rivian 1T. Produktfoto: Rivian.com
Elbilen Rivian 1T. Produktfoto: Rivian.com

Regeringen föreslog den 12 september i budgetpropositionen för 2021 att avsätta statliga kreditgarantier till gröna investeringar. Syftet är att ”möjliggöra fler stora industriinvesteringsprojekt i Sverige som bidrar till att nå målen i miljömålssystemet och det klimatpolitiska ramverket”.

Regeringen vill att Sverige ska investera i, stärka och diversifiera värdekedjorna och samtidigt framtidssäkra näringslivet till en klimatneutral och cirkulär ekonomi. Näringslivet har här en avgörande roll i den gröna återhämtningen.

För att lyckas vill Regeringen, för att nå miljö- och klimatmålen, ge statliga kreditgarantier för gröna investeringar i Sverige, investeringar som är kapitalintensiva. Dessa kreditgarantier ska finansiera samhällsviktiga industriinvesteringar.

Under 2021 föreslås att kreditgarantierna ska ligga på högst 10 miljarder kronor och 2022 satsas upp till 15 miljarder kronor samt för 2023, 25 miljarder kronor.

Men är det inte bättre att satsa på lättnader och stimulation istället för att ge krediter/banklån?

  • Vad sägs om att öka den maximala hastighetsbegränsningen på lämpliga motorvägssträckor enbart för elbilar?
  • Ett annat förslag är att återigen stimulera bostadsägare att satsa på egenproducerad elektricitet med hjälp av solpaneler. Ge dem rejäla bidrag så kommer vi att accelerera miljöomställningen.

Snegla även på Norges elbilspolitik. Mer om det i ett annat blogginlägg.

Mikael Höglind, Uddevalla

Elon Musk vill överge koboltbatterier och därmed sänka priserna på Teslabilar

0
Bild: Kobolt. Foto: Alchemist HP. Licens: Free Art License 1.3, Wikimedia
Bild: Kobolt. Foto: Alchemist HP. Licens: Free Art License 1.3

Nyhetsbyrån Reuters uppgav i september 2020 att Tesla i Kina ska börja leverera koboltfria batterier till utvalda modeller. Teslas batterier består normalt av en blandning av nickel, mangan och kobolt (NMC-batterier). Kobolbatterier är en orsak till att effektiva elbilar är dyra.

Ambitionen är att ersätta dessa med en ny typ av batterier som istället använder en bas av litiumjärnfosfat (LFP). LFP-batterier är billigare att tillverka och de är fria från metallen kobolt som i princip ”stjäls” från tredje världen.

”Tesla has been accused of tolerating the death and maiming of young child miners in the DRC by Terry Collingsworth, a human rights attorney. He spoke at Tesla Battery Day back in September 2020 about this. The story behind this is that one of the mines owned by Glencore was hijacked by artisanal minors who use child and slave labor.”Low-Cost, Cobalt-Free Batteries Coming From Panasonic In 2–3 Years

Det minskade intresset för kobolt – enligt prognoser – och en övergång till koboltfria batteripreparat, särskilt på den kinesiska batterimarknaden, har väckt frågor om framtiden för koboltbehov i elfordonssektorn.

”The message from CEO Elon Musk at this year’s Battery Day was partially a call for a transition to a more sustainable form of energy. Tesla plans to be at the forefront of producing affordable electric vehicles (EVs) and energy storage.”  – Tesla’s 4680: A Cobalt-Free Silicon Battery Solution

Även Panasonic arbetar med ett billigt och koboltfritt batteri, enligt rapporter. Företaget hoppas kunna hjälpa Tesla att förverkliga sitt mål att göra priserna för sina elektriska fordon mer attraktiva för en större kundgrupp. Ett sätt att göra detta är att satsa på koboltfria batterier.

Enligt Cleantechnica.com kommer Panasonic att kunna leverera billigare koboltfria batterier 2023-24 till världsmarknaden för elbilar.

Text: Mikael Höglind

Bris stödlinje för barn får stöd av Tim Bergling Foundation

0
Bild från Bris.se – Pressfoto
Bild från Bris.se – Pressfoto

Målet är att Bris stödlinje med start 2021 ska ha öppet dygnet runt.  I förra veckan togs ett viktigt steg i den riktningen. Bris har nu fått stöd av Tim Bergling Foundation i arbetet att erbjuda barn ett professionellt samtalsstöd och snart är en dygnet runt-hjälp realiserad.

”Vi är otroligt glada över partnerskapet som innebär att fler barn snabbt kan få stöd vid svåra livsutmaningar, oavsett när på dygnet behovet uppstår.” …

”Nästan vart tionde samtal till Bris handlar om att inte orka leva och vi vet hur avgörande det kan vara att just där och då få möjlighet att prata med någon som kan ta emot det som barnet berättar”, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Jag har tidigare lyft fram Bris viktiga arbete i samhället. Bris är en barnrättsorganisation som tillhandahåller en stödlinje (tel: 116 111) för barn och unga där professionellt samtalsstöd via chatt, mail och telefon erbjuds hela veckan och året runt.

Bris skriver att trycket ökar. Det betyder att barnen inte mår bra i samhället. 2019 tog Bris emot fler samtal från barn än någonsin tidigare, skriver organisationen.En anledning till ökad stress 2020 hos barn är coronakrisen som drabbar barn indirekt genom att deras familjer känner oro.

”Effekterna av pandemin riskerar att bli långvariga. Inte minst riskerar barns stödbehov att hamna i skuggan av samhällskrisen, som just nu påverkar mycket och upptar de flesta vuxna”, skriver Bris.

I och med att Tim Bergling Foundation kliver in som en ny samarbetspartner i dygnet-runt-satsningen får bris två miljoner kronor om året under nästkommande tre år.

I juni 2019 fick Bris stöd från Allmänna Arvsfonden, vilket möjliggjorde utökade öppettider så att hjälplinjen kan hålla öppet på natten. I mars 2020 fick Bris även stöd från andra partners.

Bris stödlinje för barn (upp till 18 år) kan ringa till, chatta och maila med utbildade kuratorer vardagar kl. 9-12, samt kl. 14-21 både vardagar och helgdagar.

Tim Bergling Foundation är en stiftelse (www.timberglingfoundation.org) som arbetar med att stödja och förbättra psykisk hälsa bland barn, unga och unga vuxna. Stiftelsen är även engagerad i klimatfrågor, biståndsverksamhet, hotad natur och utrotningshotade djurarter.

Text: Mikael Höglind

MSB om barn och eld – Anlagda bränder är oftast oavsiktliga

0
Barn och eld - Foto: Crestock.com
Barn och eld - Foto: Crestock.com

Förr i tiden fick barnen tidigt lära sig om nyttan och faran med eld, men idag är eld inte en företeelse som barnen möter i sin vardag. Förr behövdes elden för den dagliga överlevnaden. Barn lärde sig att inte leka med elden. Idag leker barn ofta med elden och 50-80% av alla anlagda bränner startas av barn.

I dag är det vanligaste att barn kommer i kontakt med eld när vi grillar. När barn kommer i kontakt med eld kallas det för ”lek med eld”.

När barnens eldbeteende studerats visar resultaten att runt 50-80% av det totala antalet anlagda bränder i landet anläggs av barn och ungdomar. Dagens barn leker mycket med eld, men de flesta bränder som anläggs av barn är förmodligen inte avsiktliga. De börjar som lek, skriver MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap).

Boken ”Att leka med elden”

Terjestams och Rydéns undersökningar baseras på undersökningar av c:a 1050 barn i Mellan- och Sydsverige, samt 60 mödrar. År 1999 gav forskarna ut en slutrapport ut. Den visar att barn får lära sig att vara försiktiga med eld och inte leka med den. De leker med den ändå. Det beror på att vissa barn använder elden för att uttrycka sitt behov av uppmärksamhet.

  • Högstadiet, 80% av alla elever leker med eld
  • Mellanstadiet, >40% leker med eld
  • Lågstadiet < 20% leker med eld.

Föräldrarna vet oftast inte om att deras barn leker med elden. Forskningsresultatet och lärdomar sammanfattas i boken ”Att leka med elden” som har som målgrupper:

  • Räddningstjänsten
  • Alla som möter barn och har möjlighet att påverka tex: föräldrar, förskollärare, lärare och fritidsledare.

Text: Mikael Höglind, initiativtagare till bloggen Brandskydd, se länk nedan.

Relaterat och källa

Technion – israeliska motsvarigheten till svenska ”KTH” – har fått tre Nobelpris

0
Dan Shechtman, Wikimedia, CC BY-SA 3.0
Dan Shechtman, Wikimedia, CC BY-SA 3.0

Nobelpriset i kemi 2012 gick till professor Dan Shechtman vid Technion i Haifa för upptäckten 1982 av kvasikristaller. Det är det 3:e nobelpriset som tagits hem av Technion, motsvarande svenska KTH, men det finns fler Israeliska pristagare.

Professor Dan Shechtman föddes 1941 i Tel Aviv, Israel och disputerade 1972 vid Technion – Israel Institute of Technology, Haifa, Israel. Priset Shechtman tog emot i Stockholm var på 10 miljoner kr. Shechtman var långt före sin tid, sa kemiprofessor Peter Brzezinski vid Stockholms universitet, till SvD.

Läs mer på Mikael Höglind.eu

Mikael Höglind: “The Israeli Awakening” – Israeler och araber delar målsättning

0
Medborgare i Israel. Foto: Levi Meir-Clancy (levi.pictures). Licens: Unsplash.com
Foto: Levi Meir-Clancy (levi.pictures). Licens: Unsplash.com

Efter upproren i länder som : Egypten, Tunisien, Libyen, Yemen och Syrien reser sig även ett folkligt uppror i Israel och fienden är de skyhöga levnadskostnaderna och de politiker som inte agerar för folkets bästa utan istället för sitt eget i första hand, skriver MSNBC, men det är inte bara israelerna som drabbas utan även araber.

Protesterna kallas för: ”The Israeli Awakening”.

Idag lördag har organisatörer i Israel lovat  att minst 150,000 männiksor ska protestera och det är anmärkningsvärda siffror i ett land med endast 7 miljoner invånare, fortsätter MSNBC.

Inte bara folkmängden liknar Sveriges utan även de skyhöga skatterna och de höga kostaderna för boende, mat, energi och drivmedel.

”The sense here that we’re living in a war zone, traumatized by terror – it’s like we’re not allowed to talk about ’small’ issues, day-to-day stuff.”  … ”But security also means education, health, housing. We don’t want to be controlled by fear.”

Citaten kommer från den 26-årige studenten, Stav Shaffir, till The Guardian. Shaffir är som alla andra i Israel medvetna om att det mesta av statsbudgeten går till att hålla en hög säkerhetsnivå i landet. Opinionsmätningar visar att hela 90% av allmänheten i Israel ger sin support till protesterna.

Relaterat

Text: Mikael Höglind

The Guardian: Tel Aviv’s ’tent city’ protesters dig in to demand social justice

MSNBC: ’Israeli awakening’ follows model of ’Arab spring’; more protests expected Saturday

Mikael Höglind: Ship to Gaza-kampanjen – ett onödigt politiskt angrepp mot Israel – Gaza ej instängt

Ship to Gaza. Pressfoto: Shiptogaza.se
Ship to Gaza. Pressfoto: Shiptogaza.se

Israel har i en onyanserad debatt anklagats för att stänga in Gaza och därmed plåga att helt folk. Ship to Gaza-kampanjerna har förstärkt den bilden. Samtidigt har gränsstaden Ashdod under flera år använts som portal för transporter mellan Gaza och Västbanken. Upp till 15 lastbilar har kunnat passera gränsen varje dag.

Text: Mikael Höglind | Ship to Gaza. Pressfoto: Shiptogaza.se

Redan den 30 september 2005 skissade Världsbanken på hur fredlig kommunikation mellan Västbanken och Gaza kunde genomföras.

Ship to Gaza
Ship to Gaza

I november 2005 kom dessutom Israel och Palestina överens om en gränsövergång via Rafah mellan Egypten och Gaza. Enligt avtalet kontrollerades gränsövergången av palestinska och egyptiska myndigheter på var sin sida. Verksamheten övervakas av EU, närmare bestämt: “European Union Border Assistance Mission”. När Hamas tog över Gaza i juni 2007 har gränsövergången sedan dess varit i princip stängd. Trots det har gränsen tidvis varit öppen av humanitära skäl. Enligt Jerusalem Post passerade 162 000 personer över gränsövergången enbart under år 2010.

Det måste alltså hållas färskt i minnet att transporter kunnat ske långt innan de första Ship to Gaza-skeppen mönstrade ut för att under en stor mediabevakning ”bevisa” Israel som ett inhumant land. Israels bryska stoppande av skeppen pga en internationellt överenskommen ”blockad” ger därmed sken av ett skurkaktigt Israel.

Transporterna hade i stället fredligt kunna passera Ashdod och till och med till Gaza via Egypten. Nu är gränsövergången mellan Egypten och Gaza helt öppnad sedan i slutet av maj 2011. Det bör därför saknas incitament för att ytterligare vilseledande Ship to Gaza-kampanjer genomförs.

Text: Mikael Höglind

DN: När mediejippot Ship to Gaza är slut lämnar de palestinierna åt sitt öde
DN: Symbolskepp hoppar av Gazaflotta
DN: Organisatör hoppar av Gazaflotta
DN: Israel hoppas Turkiet stoppar skepp till Gaza
SvD: Symbolskepp hoppar av Gazaflotta
SvD: Svenska Ship to Gaza styrs inte av verkligheten
SvD: Organisatör kan backa om Gazaflotta
SvD: Ännu en frihetsflotta ökar polariseringen

Mikael Höglind: Satsa på bränslesnålare fordon istället för etanolbilar

2
Bil som tankas med etanol (E85). Foto: Vincent Guzman. Licens: Unsplash.com
Bil som tankas med etanol (E85). Foto: Vincent Guzman. Licens: Unsplash.com

Etanolbilar i alla ära, men det finns problem med etanol (e85) som drivmedel. Låt mig få lista de problem jag kunnat identifiera med etanol för fordonsdrift.

Text: Mikael Höglind

  • Etanolbilsägaren måste ofta åka långt för att hitta en etanolmack
  • Förbränningstekniken är sämre än för bensinbilar – fler liter bränsle går åt per körd mil
  • Fordonstillverkare som gör miljöbilar satsar för lite på att minska bränsleförbrukningen eftersom e85 blir ekvivalent med garanterad miljöklassning
  • Etanoltillverkningen tar incitament från bönder i tredje världen istället för att odla mat (Sverige kan inte tillgodose sitt eget behov)
  • Det finns indikationer på att etanoltillverkningen i tredje världen inbegriper barnarbete

Min slutsats blir att drivmedlet i sig inte får avgöra vilket fordon som kan klassas som en miljöbil. Nu tar jag visserligen även hänsyn till de social aspekterna i min bedömning, men det måste snarare vara förbrukningen av mängden av bränsle som avgör om bilen är miljömässig eller inte snarare än bränslet i sig.

Det finns en Peugeot som drar 0,38 liter diesel per mil trots 200 hästkrafter. Bilen heter Peugeot 3008 Hybrid4 och är, vad jag förstår, världens första serietillverkade dieselhybridbil. Jag tror mer på den än på en etanolbil.

Foto på Andreas Carlgren från Regeringens hemsida
Andreas Carlgren – Foto: Regeringen.se

Miljöbilspremien på 10,000 kr togs bort för etanolbilar sommaren 2009. Gröna Bilisters presstalesman Mattias Goldmann sa till TV4 Nyheterna att etanolbilarna blivit för populära.

”Avsikten var att få en rivstart. Den blev långt större än vi kunde hoppas på. Men nu är det bättre att använda de pengarna för att gynna miljön”, sa miljöminister Andreas Carlgren 2008 till TV4 Nyheterna.

Andreas Carlgren verkar ha insett att etanolbilar inte är helt miljövänliga baserat på hans citat ovan i Vi bilägare, september 2008. Han ville inte satsa pengar på etanolbilar utan istället på miljön.

Text: Mikael Höglind

Popular Posts

My Favorites

Bild från Bris.se – Pressfoto

Bris stödlinje för barn får stöd av Tim Bergling Foundation

0
Målet är att Bris stödlinje med start 2021 ska ha öppet dygnet runt.  I förra veckan togs ett viktigt steg i den riktningen. Bris...